Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Agroerdészeti mérnök mesterszak

A képzés célja agrárerdészeti mérnökök képzése, akik természettudományi, műszaki és gazdasági ismereteik birtokában jártasak az agrárerdészeti rendszerekben alkalmazott növénytermesztési, állattartási, fatermesztési, fahasználati technológiákat és gazdálkodási gyakorlatokat érintő  szaktudományokban, szakterületeken. Az ökológia területén szerzett ismereteik birtokában értik és felismerik az agroerdészeti rendszerek életközössége,  valamint a környezet tényezői közötti kapcsolatrendszereket, az agrárökoszisztémákban végbemenő folyamatokat és azok összefüggéseit. Az agrárium egyes szakterületeire és a köztes határterületekre vonatkozó újonnan szerzett ismereteiket a gyakorlatban hatékonyan tudják alkalmazni. Az agroerdészeti mérnökök az ökológiai tényezők és a műszaki-gazdasági adottságok figyelembevételével végzik a termelési rendszerek tervezésére, létesítésére, fenntartására, az ökoszisztéma szolgáltatások védelmére kiterjedő, valamint a megtermelt biomassza hasznosítását és értékesítését is érintő tevékenységüket. Komplex ismeretanyaggal rendelkeznek az erdőgazdálkodás, a mezőgazdaság, a környezet- és természetvédelem, az állattartás és a vadgazdálkodás, a fenntartható termelés és fogyasztás jogszabályi hátterével kapcsolatban. A szakon végzettek felkészültek arra, hogy magasabb szinten, doktori képzés keretében képezzék tovább magukat. A szak unikalitása az egyes agrár, műszaki, természettudományos és gazdasági szakterületek határsávjába tartozó ismeretek szintetizálásán alapul.

agro.jfif

Tudása

  • ismeri és megfelelően használja az agroerdészettel kapcsolatos terminológiát, a szakterület anyanyelvi, valamint minimum egy idegen nyelv szaknyelvi szókincsét, szakirodalmát;
  • elsajátította a fás vegetációval kombinált mezőgazdasági rendszerek létrehozásához és fenntartásához kapcsolódó természettudományi tudásanyagot;
  • ismeri az agrárerdészeti ökoszisztémák működését, a benne élő fásszárú és lágyszárú kultúrák sajátosságait, az agrárerdészeti területek ökoszisztéma szolgáltatásokban betöltött szerepét, a rendszerszinten és táji léptékben megjelenő legfontosabb ökológiai funkcióit;
  • eligazodik a hazai termőhelyosztályozási rendszerben;
  • ismeri az erdőgazdálkodást, a mezőgazdaságot, a környezet- és természetvédelmet, az állattartást és a vadgazdálkodást, a fenntartható termelést és fogyasztást érintő jogszabályokat, valamint az erdészeti és mezőgazdasági szakigazgatási rendszert, annak felépítését és működését;
  • ismeri a fahasználati folyamatokat, a választékolás alapelveit, a kikerülő választékokat;
  • ismeri az agroerdészet sajátos körülményei közt alkalmazható gépeket, géprendszereket, tisztában van azok üzemeltetésére vonatkozó alapismeretekkel, a munkaszervezés rendszerével, a munkavégzés és a gépek működtetésének munkabiztonsági és biztonságtechnikai kérdéseivel;
  • ismeri az erdő- és mezőgazdálkodó szervezetek tevékenységét, a gazdálkodás pénzügyi-gazdasági vonatkozásait, a fenntartható és többcélú gazdálkodás elveit és a kapcsolódó szakpolitikai rendszert;
  • ismeri az agrárerdészeti rendszerekben történő gazdálkodáshoz szükséges vagy azt támogató digitális eszközöket, adatbázisokat, az információk feldolgozásának és kommunikációjának módszereit.

Képességei

  • képes az ökológiai szempontok integrálására az agroerdészeti rendszerek tervezése során, valamint az agrárerdészeti rendszer multifunkcionális szerepét biztosító szakszerű, ökoszisztéma-szolgáltatásait biztosító és fejlesztő kezelésére és ellenőrzésére;
  • képes az agroerdészeti rendszer tervezése és kialakítása során az alkalmazható fajok, a termőhelyi adottságok és a gazdálkodói szempontok figyelembevételére, a kockázatok elemzésére;
  • képes a fenntartható gazdálkodás érdekében az agrárerdészeti rendszer hosszútávú optimalizálására, hozamvizsgálatra, illetve a gazdálkodói céloknak megfelelő, ökológiai célokkal összeegyeztethető hozamszabályozás elvégzésére;
  • képes digitális adatfeldolgozás elvégzésére, tudományos adatok elemzésére és értékelésére, a szakterületet érintő szoftverek és modellek alkalmazására, digitális kapcsolattartásra és kommunikációra;
  • képes részt venni agroerdészettel összefüggő kutatási és fejlesztési programok, projektek kidolgozásában és menedzselésében, a szakterület anyanyelvi, valamint legalább egy idegen nyelvi szaknyelvi szókincsét használni, idegen nyelven kommunikálni és előadásokat tartani, idegen nyelvű szakirodalmat feldolgozni;
  • képes értelmezni és alkalmazni az agroerdészetet értintő jogszabályokat, ellátni az agroerdészethez kapcsolódó szakigazgatási alapfeladatokat, kezelni a felmerülő konfliktusokat és azokra megoldási javaslatokat kidolgozni;
  • képes személyes szakmai fejlődésének irányítására, valamint szakmai tudásával támogatni az alap-, közép- és szakiskolai oktatási-nevelési munkát, ismereteket átadni a szaktanácsadás területén.

Attitűdjei

  • nyitott a természeti környezet ökológiai folyamatainak megértésére, azok gazdálkodásba történő integrálására;
  • törekszik az agrárerdészeti rendszer ökoszisztéma-szolgáltatásainak biztosítására és fejlesztésére;
  • elkötelezett a környezet- és a természetvédelem, az erőforráshatékonyság növelése, az egészséges élelmiszer előállítása, valamint a fenntartható gazdálkodás mellett;
  • nyitott az agrárerdészethez kapcsolódó társtudományok képviselőivel történő együttműködésre, érzékeny a társadalom agráriumhoz kapcsolódó különböző elvárásaira és igényeire;
  • figyelemmel kíséri a fejleményeket a szakterületén, nyitott és fogékony az agroerdészeti rendszerekben is alkalmazható újszerű műszaki megoldások megismerésére, valamint a kapcsolódó szakterületek ismeretanyagának és fenntartható gazdálkodást segítő innovációinak agroerdészeti adaptálására;
  • munkája során komplex és proaktív megközelítést alkalmaz;
  • alkalmas arra, hogy munkáját változó terepi körülmények mellett végezze.

Autonómiája és felelőssége:

  • felelősen gondolkodik az agrárerdészeti gazdálkodás lokális és globális összefüggéseiről, felelősséget vállal a természeti ökoszisztémák integritásának és a termelési rendszer ökoszisztéma-szolgáltatásainak megőrzéséért, illetve fejlesztéséért;
  • tevékenysége társadalmi vonatkozásait tudatosan kezelve képes a szakterületi etikai követelményeknek megfelelő magatartásra;
  • döntéseit szakmai felelősségtudattal hozza, döntéseinek következményeit vállalja;
  • jogszabálykövető magatartást mutat és azt beosztottjaitól is elvárja;
  • munkáját szakmai hivatástudattal végzi, szem előtt tartja szakterületének kiemelten fontos szerepét a fenntartható földhasználat megvalósításában.

Bemeneti feltétel: agrár képzési területen szerzett BSc illetve főiskolai vagy MSc illetve egyetemi diploma.

 

Szak mintatanterve

Cikk nyomtatása E-mail